هنری فورد، نابغه پرحاشیه

هنری فورد
درباره این قسمت:

احتمالا شما هم نام هنری فورد را شنیده باشید. هنری فورد مخترع و بازرگان آمریکایی و بنیان‌گذار شرکت خودروسازی فورد بود؛ که چندین وسیله نقلیه را اختراع کرد. معروف‌ترین آن‌ها خودروی مدل T بود که صنعت خودرو را برای همیشه تغییر داد. نوآوری‌های صنعتی او از نظر اقتصادی چنان تأثیرگذار بودند که اصطلاح «فوردیسم» برای تولید و مصرف انبوه ماشین به کار برده می‌شد.

به عنوان یک چهره قدرتمند تجاری، خود فورد نیز بسیار تأثیرگذار بود. او در طول زندگی خود چندین کتاب منتشر کرد که دیدگاه‌های او را در مورد صنعت، جامعه و نوآوری نشان می‌داد. متأسفانه این تأثیر جنبه‌های تاریکی نیز داشت. در سال ۱۹۲۲، او مالکیت روزنامه محلی دیربورن ایندیپندنت را به دست گرفت و تا سال‌ها مجموعه‌ای از مقالات یهودی‌ستیزانه با عنوان «یهود بین‌المللی» را نوشت و منتشر کرد. او در این مقالات ادعا می‌کرد آن‌ها برای اداره جهان توطئه می‌کنند.

پیشنهاد پادکست به دیگران:

هنری فورد بزرگ Henry Ford (زاده ۳۰ ژوئیه ۱۸۶۳ – درگذشته ۷ آوریل ۱۹۴۷) مخترع، نویسنده، کارآفرین و نظریه پرداز آمریکایی بود که شرکت خودرسوزی فرود را در سال 1903 تاسیس نمود. او مخترع خط تولید صنعتی است که اولین بار با هدف تولید خودروی ارزان شروع به کار کرد. او نه تنها انقلابی در صنعت اروپا و آمریکا ایجاد نمود، بلکه ترکیب تولید انبوه کالا، دستمزد بالا برای کارگران و قیمت پایین پیشنهادی او چنان تاثیری بر اقتصاد و جوامع قرن 20 ایجاد کرد که آن را فوردیسم نام نهادند.
فورد دیدگاهی جهانی داشت و مصرف‌گرایی را باعث صلح در جهان می‌دانست. هنری فورد به یکی از مشهورترین و متمول‌ترین مردان تاریخ صنعت تبدیل شد. او پس از مرگ، همهٔ ثروتش را به بنیاد فورد بخشید، اما ترتیبی داد که خانواده‌اش برای همیشه کنترل آن را در دست داشته باشند. فورد در کنار فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی، یک نظریه‌پرداز و نویسنده ماهر نیز بود.
هنری فورد به دلیل مخالفت با حضور ایالات متحده آمریکا در جنگ جهانی دوم معروف است. در سال ۱۹۱۸ نیمی از خودروهای آمریکا فورد مدل تی بودند، که نکته جالب در مورد آن‌ها مشترک بودن رنگ مشکی آن‌ها بود.
فورد در زندگینامه خود نوشته‌است: «هر مشتری می‌تواند خودرویی به رنگ دلخواه خود داشته باشد تا زمانی‌که این رنگ سیاه باشد.» تا پیش از راه‌اندازی خط تولید که برای فعالیت سریع‌تر تنها خودروی سیاه تولید می‌کرد، مدل تی به رنگ‌های دیگر مانند قرمز نیز تولید می‌شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خواندنی‌ها:
مطالب تکمیلی بیشتر در:

اینستاگرام راوکست
ravcast@

یوتیوب راوکست
ravcast@

پرطرفدارترین اپیزودها