نسل کشی ارامنه

نسل کشی ارامنه
درباره این قسمت:

 بررسی حوادث دردناک مربوط به ارامنه, در سال 1333 ق/ 1915 م که ترک ها آن را «تراژدی بزرگ» می نامند و ارامنه از آن, به عنوان «نسل کشی» یاد می کنند همچنان توجه برخی از محققان را جلب کرده است. این موضوع به عللی, مانند حساسیت های سیاسی و دسترسی محدود محققان به آرشیوهای اسناد دولت عثمانی و ارمنستان و روسیه, با ابهاماتی روبه رو بوده است. در هر دوره ای, محققان با دستیابی به اطلاعات تاریخی و اسنادی در این رابطه, به تحقیق و ارزیابی این مساله پرداخته اند.

این اپیزود داستان نسل کشی ارامنه است

پیشنهاد پادکست به دیگران:

قطعا تا الان کلمه نسل کشی به گوشتون خورده، مثل نسل کشی های بوسنی، روآندا، هولوکاست، یا احتمالا نسل کشی ارامنه، کلمه نسل کشی یا نژادکشی یا معادل لاتین آن genocide  اولین بار توسط رافائل لمکین حقوقدان لهستانی مطرح شد، از نظر لفظی، قتل‌عام یا نسل‌کشی (genocide) از واژه‌های لاتین genos، به‌معنی «گروه» و cide، به‌معنی «کشتن» مشتق شده است.

نسل‌کشی عبارت است از هرگونه اقدام و مبادرت عمدی، برای نابودی و حذف فیزیکی بخش یا کلیت گروهی نژادی، قومی، ملی، مذهبی و ایدئولوژیکی. اولین تعریف فنی این اصطلاح، در ماده دوم کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت کشتار گروهی، مصوب مجمع عمومی سازمان‌ملل‌متحد در تاریخ نهم دسامبر  1948م، به‌عمل آمده است. طبق ماده دوم این کنوانسیون، کشتار گروهی یا نژادکشی به‌معنی اقدامی است که به قصد نابودی تمام یا بخشی از یک گروه ملی، قومی، نژادی یا مذهبی انجام شود، مثل کشتن اعضای گروه، واردآوردن آسیب جدی جسمی یا روحی به اعضای گروه، تحمیل عمدی وضعی بر گروه، به‌منظور نابودی فیزیکی تمام یا بخشی از آن، تحمیل مقرراتی به‌منظور پیشگیری از زادوولد در داخل گروه، انتقال اجباری کودکان گروه به گروهی دیگر.

حالا یکی از پربحث ترین اتفاقاتی که بر سر آن بحث میشه کشتار ارامنه در طول جنگ جهانی اول توسط امپراتوری عثمانی است، کشتاری که باعث شد بیش از یک میلیون نفر از ارامنه جان خود را از دست بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خواندنی‌ها:
مطالب تکمیلی بیشتر در:

اینستاگرام راوکست
ravcast@

یوتیوب راوکست
ravcast@

پرطرفدارترین اپیزودها
حمایت از ما
برای دوست‌داران
همکاری با ما
و اسپانسرشیپ