سال ۲۰۱۹ سالی مهم برای پادکستها و برای اسپاتیفای بود
اسپاتیفای با هزینهکرد بیش از ۴۰۰ میلیون دلار (بیش از ۳۰۰ میلیون نقد و مابقی آپشن) سه استارتاپ پادکستی رو خریداری کرد
انکر، نرمافزار ضبط و توزیع پادکست؛
گیملت مدیا، تولیدکننده مستقل محتوای پادکستی؛
و پارکست (Parcast) تولیدکننده پادکستهای ژانر جنایی یا True Crime
اسپاتیفای یک سیستم تبلیغاتی جدید برای پادکستها راه اندازی خواهد کرد که اسمش هست SAI، مخفف عبارت Streaming Ad Insertion
با تکیه بر اطلاعات زیادی که اسپاتیفای به واسطه استریم موسیقی از کاربرانش داره، تبلیغات درپادکستها هم مثل سایر چنلهای دیجیتال مارکتینگ، قابل هدفگذاری، دنبال کردن و گزارش گیری خواهد بود
نحوه کار به این شکله که در لحظه (real-time)، بر اساس مکان کاربر، نوع دستگاه، سن و اطلاعات مشابه تصمیم میگیره که چه تبلیغی رو بهش نشون بده، درحالیکه تبلیغات فعلی در پادکستها از پیش ضبط و جایگذاری شده به این ترتیب اگه یک اپیزود از پادکستی رو سه بار گوش کنید، ممکنه هر بار در دقایق مختلفی از اون، تبلیغات مختلفی بشنوید، بعدا گزارشی با جزئیات مشابه به تبلیغ دهنده هم داده خواهد شد که بدونه تبلیغش چند بار و برای چه افرادی (بصورت ناشناس) پخش شده
احتمالا خودتون متوجه شدید که اسپاتیفای پادکست رو استریم میکنه و مثل بعضی از اپلیکیشن های پادکست دیگه اونو دانلود نمیکنه، اگه زمان شنیدن کانکشن به اینترنت نخواهید داشت و دوست داشته باشید حتما اپیزود رو از پیش دانلود کنید، اسپاتیفای مشابه مدل سنتی تبلیغات مناسب رو از پیش داخل فایل قرار میده و شما دانلود خواهید کرد
در آزمایش اولیهای که برای پادکست کمپانی پوما، “Jemele Hill is Unbothered” انجام شد، اد ریکال (میزان به یادآوری تبلیغ، پس از مشاهده یا شنیدن آن) بیش از ۱۸۰٪ افزایش داشت!
اسپاتیفای در حال حاضر صدها پادکست اختصاصی داره که در مرحله اول این تکنولوژی رو برای اونها، و در گام بعد برای همه در دسترس قرار خواهد داد نرخ شنیدن پادکست در اسپاتیفای، هر سه ماه ۳۹٪ در حال رشده، تعداد پادکستهای اون هم از نیم میلیون عبور کرده.
بیشترین سهم بازار شنیده شدن پادکست متعلق به اپل پادکسته که سهمش در حال کاهشه در صورت موفقیت این طرح، باید اسپاتیفای رو یک ادنتورک بزرگ در حوزه پادکستها به حساب بیاریم که تکنولوژی این حوزه رو یک گام به جلو برده و اهمیت این مساله زمانی بیشتر مشخص میشه که بدونیم درآمد سالانه پادکستها تا سال ۲۰۲۱ از یک میلیارد دلار عبور خواهد کرد.
به هر روی، این اقدام اسپاتیفای به حدی انقلابی به نظر میرسه که برخی کارشناسان شانس زیادی برای ادامه حیات رقبای اون قائل نیستن، اما باید منتظر موند و دید این صنعت جوان در سالهای پیش رو چه سرنوشتی خواهد داشت.